Wednesday, June 10, 2009

Bali, Indonesia - Honeymoon

Assalamualaikum & haluu!

Kami telah ke Bali, Indonesia for our honeymoon. Kami ke sana pada 1 hingga 4 Disember 2008. We bought the package from Sri Sutra Travel during the Matta Fair. Let’s travel with us! Hehe.

Day 1 - We arrived at Denpasar Airport at around 6.30 pm. At first, we’re worried when thinking that we would face a difficulty to find our tour guide since the roaming thing for our phone still wasn’t activated. Then husband said ‘takpe..keluardari airport ni mesti ada orang pegang paper tulis nama kita.’ So, we walked to the airport main entrance and nampak ramai gila manusia pegang kertas yang bernama. Haha. And both of us agak rabun since we’re using the contact lens. Amik ko! But suddenly I heard someone calling ‘Mr. Fakhrul!’. Fuhh..lega. There was Mr Ngurah waiting for us. He said that the tour will only started on tomorrow. So, sebelum kami dihantar ke hotel, kami di bawa untuk dinner di restoran nasik padang. Terlupa pulak apa nama restoran tu. Kami menikmati hidangan makan malam sebab masing-masing kelaparan. Hehe. Selepas dinner, kami di hantar ke hotel penginapan iaitu Mutiara Bali Resort located at Seminyak. Agak jauh from the airport and town. Dah laa jalan macam jalan kampung. Gelap. Nak ke Seminyak town pon mcm jauh. Risau jugak la tempat apa si Ngurah nak bawak ni? Haha. Jalan punye jalan, redah gelap malam, maka sampai laa kami di hotel tuh. Check in dan menuju ke bilik. Bilik sangat besar. Ada bath tub. Tapi, si isteri agak tidak selesa dengan bilik tersebut, lalu berkata ‘jom kita mintak tukar bilik nak? I rasa tak best laa bilik ni. Dah laa bukak pintu jek ada patung monyet ke pe yang perut buncit ni. Pastu dalam toilet tuh ada katak besar gila (katak batu yang hiasan tuh sebenarnya).  Nak tak?’ Haha. Oleh kerana sayangkan bini (not! oleh kerana dah penat sebenanrnya), suami pon terpaksa bersetuju. Kami dapat bilik berdepan dengan swimming pool. Dah nama pun Bali kan, mesti laa ada patung-patung tu semua. Tapi bilik baru ni ok. Patung dia tak menyeramkan sangat. Haha. Dasar penakut! This resort was nice actually. Tenang dan sangat privacy. Kami tidur lena malam tu.

Day 2 – Bermulalah pengembaraan kami suami isteri di Bali. First we went to the temple for the Barong Dance performance. Boleh rujuk kat sini http://www.indo.com/culture/barong.html untuk maklumat lanjut. Then, lepas tengok performance tu, kami di bawa ke kawasan gunung berapi Kintamani untuk lunch. Kintamani is a highland area in the north of East Bali.Tempat ni agak sejuk and the scenery was nice. But the annoying thing about that place was bila keluar je dari restoran untuk bergambar and layan view, ramai gila penjual datang kerumun sampai susah nak bergerak. Faham diorang  mencari rezeki, tapi dia punya kerumun tu boleh menguji kesabaran. Bila kita cakap taknak beli, dia paksa pulak. Siap letak barang atas tangan. Jenuh nak menolak. Haha. Lepas makan dan bergambar kat situ, kami dibawa ke tempat membuat batik, silver dan art village. Seharian melawat tempat tarikan pelancong kat sana. Malam tu dibawa ke Jimbaran Beach for candle light dinner. We’re having seafood platter for our dinner. The environment was romantic and the food was yummy. We took some photos there and back to the hotel. First day trip was great.

Day 3 – Pengembaraan di Bali bersambung. Kami dibawa melawat Turtle Island, Nusa Dua dan Bedugul. Untuk ke Turtle Island, kami dibawa menaiki bot dengan kos Rp 250,000 per person. On the way to the turtle island, we stopped at the place called Coral Reef. Layan view from the glass panel dari dalam boat sambal bagi ikan makan roti. Best!. Then sambung boat ride to Turtle Island. Satu jam kami berada kat pulau tuh. Bergambar, melawat kawasan dan minum air kelapa. Hehe.  Next, Ngurah bawa kami ke Bedugul. It took more than 2 hours nak sampai situ. On the way ke Bedugul, berhenti lunch dulu di Pacung. Nice restaurant. Nice view. Lepas makan, kami terus begerak ke Bedugul. Sampai je Bedugul, terus excited. Cantiknya tempat ni! Sejuk! Bergambar sakan laa kami kat situ. Haha. Menurut kata si Ngurah, temple yang situ laa yang ada dalam duit rupiah diorang. Bagus, dah tau 1 sejarah mereka. Hehe. Dah puas bergambar dan melawat Bedugul, kami dibawa ke Tanah Lot untuk melihat sunset. Akhirnya! Kami memang sangat looking forward nak tengok sunset kat sana. Sebelum tengok sunset, boleh la membeli belah sikit kat situ sebab banyak jugak barang-barang souvenir dijual kat situ.  Around 6.15pm macam tu, kami berjalan ke spot  yang paling best untuk layan sunset.  Subhanallah. Memang cantik betul pemandangan matahari terbenam di Tanah Lot.

Day 4 – Hari ini kami akan meninggalkan Bali dan pulang ke Kuala Lumpur. Flight to KL is at 10.35 pm. So, kami decide untuk free and easy session di pekan Kuta. Kami check out from the hotel at 10 am dan tinggalkan  luggage kat lobby. Mintak tolong receptionist call taxi. Kami jalan-jalan ke Kuta Beach. Tengok orang board surfing kat situ sambal  minum air Coca Cola. Haha. Then keluar masuk kedai-kedai yang ada kat pekan tuh. Beli sourvenir dan barang sikit untuk keluarga.  Penat jalan, kami berhenti minum. Pastu sambung lagi. Hehe. Dalam pukul 5.30 pm macam tu, kami tahan taxi dan balik ke hotel. Sampai hotel, lepak kat lobby sahaja sebab dah check out kan. Pastu boring tatau nak buat apa. Suami ajak mandi kat swimming pool. Minta towel dari hotel dan bermandi manda lah kami kat situ. Seronok sebab hotel ni privacy sangat sampai swimming pool pon tadek orang. Haha. Lepas tu kami bersiap-siap dan tunggu Ngurah untuk hantar kami ke airport. Pukul 8 pm, transport sampai. Kami ke airport. Check in dan boarding. Balik. We arrived at KLIA at 1.30 am. Ambil taxi dan pulang ke rumah.

Tamatlah pengembaraan honeymoon kami di Bali, Indonesia. It’s such a nice place to visit. Nice people, beautiful sceneries. We will definitely come again to Bali. InshaAllah.